Dæk

 
27-09-2010
Bil og transport



Et dæk udgør den affjedrende yderste del af et hjul. Dæk er som oftest lavet af en gummiblanding og er i princippet de tre sider af en ballon, hvor fælgen udgør den sidste side. Der findes dog også massive dæk, som ikke indeholder luft.
Dækkets funktion er dels at skabe den korrekte friktion mellem vej og hjul, dels at mindske vibrationer fra ujævnheder i vejbanen.Dæk er afgørende for en bils styr -, accelerations og bremseegenskaber. Mellem forskellige dækfabrikater kan være yderst store udsving i kvaliteten og dermed funktionen under brugsforhold.
I de fleste lande er der regler om at der skal være mønster i dæk der benyttes på offentligt tilgængelig vej.

På bildæk står der ofte en masse tal og bogstaver. F.eks. 175/65 R 14 82T. Alle disse er koder, der beskriver dækkets størrelse og egenskaber. I nævnte eksempel betyder den angivne kode følgende:

175 dækkets bredde i mm.
65 er dækkets højde i procent af bredden
R betyder radialdæk
14 er fælgens diameter i tommer.
82 er dækkets belastningsindex, også benævnt Loadindex LI, som fortæller hvor meget vægt dækket er konstrueret til at bære
T er en hastighedskode, der angiver, hvilken hastighed dækket maksimalt må køre.
Man skal altid sørge for at nye dæk overholder de minimums krav til belastings - og hastighedsindex der gælder for den pågældende bilmodel.
Hvis man skal skifte dæk eller fælg er det vigtigt, at man følger disse koder. Hvis ikke dækket passer både til fælgen og bilen, kan man risikere bøder eller ulykker i trafikken. På nogle af dæk-firmaernes hjemmesider, kan man finde omregningstabeller, der kan hjælpe hvis man skal skifte sine dæk.

- Alt om biler







 
 
Find information om: DK alt om Danmark guide net guiden
(Hovedkategori: Leksikon)